De kracht van betrokkenheid
Inmiddels is Mike doorgegroeid van Junior intercedent naar Intercedent. Hoe? Vooral door de tijdsinvestering in de kandidaten. Door altijd klaar te staan, dat stapje extra te zetten en betrouwbaar te zijn, heeft hij gezorgd voor kwalitatief goede plaatsingen waar hij trots op is. Hij vertelt bijvoorbeeld over een kandidaat die bij binnenkomst in de schuldsanering zat en te maken had met familieproblemen. “Na een goed gesprek vond ik snel een baan voor hem. Ik hield veel contact en binnen enkele maanden was hij doorgegroeid naar voorman. Na een jaar verbeterde zijn relatie en was hij bijna uit de schuldsanering. Dat zijn de mooiste momenten, als je iemand zo kunt helpen.”
Het helpen van kandidaten en succesvolle plaatsingen zijn dan ook Mike zijn favoriete aspecten van het werk. Ze geven voldoening. Niet alle kandidaten kun je helpen en soms loopt het anders dan gehoopt, maar de dankbaarheid van anderen maakt dat weer goed
Een werkdag in een notendop
Mike zijn werkdag begint met een beetje geluk met een flink aantal sollicitaties. Deze neemt hij altijd even door om vervolgens alle sollicitanten te bellen. Daarna verwerkt hij alles in het systeem: terugbelverzoeken, geplande intakegesprekken en afwijzingen. Meestal heeft hij zo’n drie intakegesprekken per dag. Hier gaat hij in gesprek met de sollicitant en tussen de afspraken door werkt hij de profielen uit en gaat hij op zoek naar een goede match. Gedurende de dag komen er vaak verzoeken binnen: van vragen van werkende kandidaten tot nieuwe aanvragen van klanten of het goede nieuws dat een kandidaat mag starten. Zo kan het zijn dat er een vacature geschreven moet worden, of het startproces van een kandidaat in werking gezet wordt. Wanneer hij het wat rustiger heeft plant hij een werkbezoek of klantbezoek in.
Er zijn nog een hoop andere taken, vertelt Mike. “Echter zijn dit de meest voorkomende”.