Betrokkenheid en groei: Mike's ontwikkeling bij Baneninhetgroen

Twee jaar geleden kwam Mike, op zoek naar een kantoorbaan, via een sociale media-advertentie bij ons terecht. Hij startte al snel als intercedent bij Baneninhetgroen. Zonder ervaring als intercedent of in de groene sector werd hij overspoeld met informatie binnen deze nieuwe baan. Maar hij greep de kans met beide handen aan en is nu een gewaardeerde collega op de vestiging in Renkum.
Verder lezen
Mike Nieborg recruiter
Intercedent Mike (6)
Intercedent Mike aan het werk

De kracht van betrokkenheid

Inmiddels is Mike doorgegroeid van Junior intercedent naar Intercedent. Hoe? Vooral door de tijdsinvestering in de kandidaten. Door altijd klaar te staan, dat stapje extra te zetten en betrouwbaar te zijn, heeft hij gezorgd voor kwalitatief goede plaatsingen waar hij trots op is. Hij vertelt bijvoorbeeld over een kandidaat die bij binnenkomst in de schuldsanering zat en te maken had met familieproblemen. “Na een goed gesprek vond ik snel een baan voor hem. Ik hield veel contact en binnen enkele maanden was hij doorgegroeid naar voorman. Na een jaar verbeterde zijn relatie en was hij bijna uit de schuldsanering. Dat zijn de mooiste momenten, als je iemand zo kunt helpen.”

Het helpen van kandidaten en succesvolle plaatsingen zijn dan ook Mike zijn favoriete aspecten van het werk. Ze geven voldoening. Niet alle kandidaten kun je helpen en soms loopt het anders dan gehoopt, maar de dankbaarheid van anderen maakt dat weer goed

Een werkdag in een notendop

Mike zijn werkdag begint met een beetje geluk met een flink aantal sollicitaties. Deze neemt hij altijd even door om vervolgens alle sollicitanten te bellen. Daarna verwerkt hij alles in het systeem: terugbelverzoeken, geplande intakegesprekken en afwijzingen. Meestal heeft hij zo’n drie intakegesprekken per dag. Hier gaat hij in gesprek met de sollicitant en tussen de afspraken door werkt hij de profielen uit en gaat hij op zoek naar een goede match. Gedurende de dag komen er vaak verzoeken binnen: van vragen van werkende kandidaten tot nieuwe aanvragen van klanten of het goede nieuws dat een kandidaat mag starten. Zo kan het zijn dat er een vacature geschreven moet worden, of het startproces van een kandidaat in werking gezet wordt. Wanneer hij het wat rustiger heeft plant hij een werkbezoek of klantbezoek in.

Er zijn nog een hoop andere taken, vertelt Mike. “Echter zijn dit de meest voorkomende”.

Niet altijd rooskleurig

Elke baan heeft zijn voor- en nadelen en de nodige uitdagingen, en dat geldt ook voor het werk als intercedent. Wat Mike vooral lastig vindt, is om iedereen tevreden te houden. Er zijn veel partijen om rekening mee te houden: kandidaten, klanten, collega’s en de werkgever. “Ik wil ze allemaal zo goed mogelijk helpen, maar dat is niet altijd mogelijk. In het begin moest ik hier echt aan wennen. Ik wilde iedereen tevreden stellen, maar inmiddels weet ik dat je soms dingen moet loslaten en hun natuurlijke verloop moet laten gaan.”

De groenbranche

Hoewel Mike niet specifiek voor de groenbranche koos, waardeert hij het directe en persoonlijke contact in deze sector. “Ik vind het altijd leuk om op werkbezoek te gaan en meer te leren over groen,” vertelt hij. Zijn werk heeft hem ook bewuster gemaakt van de hoeveelheid werk en planning die bij groenonderhoud komt kijken. “Nu zie ik precies wanneer het onderhoud in mijn wijk wel of niet goed is uitgevoerd,” lacht hij.

Toch heeft de branche ook zijn uitdagingen. Het vinden van stabiel en betrouwbaar personeel is een van de grootste obstakels. “De inzet en kennis verschillen enorm per persoon,” legt Mike uit. Ook de vergrijzing in de sector en het gebrek aan instroom van jong talent baren zorgen voor de toekomst

Recruiter werk bij Baneninhetgroen (6)
“Het is aan ons om onze klanten zo goed mogelijk te helpen bij het opvullen van de gaten in het personeelsbestand.”
- Mike